Розмір тексту

Поточний розмір: 100%

Розсилка сайту

В розсилці публікується інформація пов’язана з правовим захистом інвалідів
Підписатись

Баннери

Хостінг надається: Hvosting.ua

Loading

Відбувся круглий стіл «Права осіб з інвалідністю при доступі до фінансових послуг»

19 лютого 2013 року Харківська громадська організація незрячих юристів, в рамках проекту «Захист прав доступний кожному» за фінансової підтримки Фонду сприяння демократії посольства США в Україні провела круглий стіл «Права осіб з інвалідністю при доступі до фінансових послуг»

У роботі круглого столу взяли участь представники Банків, громадських організацій інвалідів, вищих навчальних закладів, представники органів влади та місцевого самоврядування, представники громадських приймалень народних депутатів України.

Учасниками заходу Були обговоренні питання щодо прав осіб з інвалідністю при доступі до фінансових послуг та вироблено резолюцію направлену на протидію дискримінації при отриманні банківських позик, іпотечних кредитів та інших форм фінансового кредитування.

Учасники круглого столу наголосили про необхідність гарантування рівних прав при доступі до фінансових послуг всіх осіб не залежно від стану здоров’я, та обов’язки держави , згідно норм конвенції вживати усіх належних і ефективних заходів для забезпечення рівних прав інвалідів на управління власними фінансовими справами, а також на рівний доступ до банківських позик, іпотечних кредитів та інших форм фінансового кредитування.

РЕКОМЕНДАЦІЇ

учасників заходу щодо теми круглого столу
(проект)

19 лютого 2013 р. м. Харків

Учасниками круглого столу, до складу яких входили представники громадських організацій інвалідів м. Харкова, які спрямовують свою діяльність на покращення соціального захисту осіб з інвалідністю, представники банківських установ, представники органів влади, заслухавши доповіді виступаючих,обговоривши проблематику порушених питань, визначили наступне:

1. Питання доступності фінансових послуг для осіб з інвалідністю належить до числа найбільш актуальних та витребуваних. Особи з інвалідністю належать до груп населення з середніми або малими статками, при цьому маючими регулярний дохід у вигляді пенсій або соціальної допомоги. Такі особи внаслідок вад здоров’я мають перешкоди у самостійному веденні своїх справ. Доступність фінансових послуг включає в себе декілька складових, таких як можливість самостійно здійснювати платежі, отримувати кошти, можливість отримання короткострокових або довгострокових позик на придбання товарів, придбання або ремонт (реконструкцію) житла. можливість самостійно користуватися послугами через інтернет.
Рівні права особам з інвалідністю гарантовані законодавством України, зокрема:
Законом України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні», Конвенцією ООН про права інвалідів, Законом України «Про захист прав споживачів».

2. Фінансові послуги в Україні надаються банками відповідно до Закону України «Про фінансові послуги» та інші нормативно-правові акти, що регулюють діяльність банків.
Кожен банк самостійно здійснює свою діяльність і має свою політику залучення фінансових ресурсів та кредитування населення.
Однак законодавством визначені вимоги, яких необхідно дотримуватися при здійсненні банківського обслуговування.
Враховуючи, що банківське обслуговування належить до публічних договорів, варто наголосити на забороні створювати переваги або обмеження для тієї чи іншої групи споживачів.
Тобто законодавство вимагає рівні підходи для користувачів банківським обслуговуванням.

3. Незважаючи на передбачену рівність у доступі до фінансових (банківських) послуг, існує практика обмеження отримання якісних фінансових послуг особами з інвалідністю.
Проблема полягає у тому, що більшість приміщень, в яких розташовані відділення банків є архітектурно недоступними для інвалідів, що пересуваються за допомогою візка,
термінали (банкомати) розташовуються без урахування можливості користування ними особами з інвалідністю, вони або розташовані над-то високо, або відділені від споживача з інвалідністю сходами, які той самостійно не взмозі подолати.
Інформація на дисплею банкомата є недоступною для інвалідів зору, також недоступними є і більшість сайтів банків, де за допомогою інтернет можливо здійснити операції із власними банківськими картками. Для людей звадами слуху є проблема спілкування з працівниками банку без сторонньої допомоги перекладача, що призводить до того, що нечуючі не завжди усвідомлюють зміст угод, які вони підписують у банку. Для людей з вадами зору нагальною проблемою є однакове відтворення власного підпису декілька разів, що призводить до відмови працівниками анків у обслуговуванні таких клієнтів.
Крім зазначеного існує практика віднесення осіб з інвалідністю до клієнтів з підвищеним ризиком. Для таких клієнтів застосовують ввічливу відмову, яка полягає у вимозі забезпечення поруки, або пропонуються укладення угод на інших, більш не вигідних умовах, чим для звичайних клієнтів.
Таким чином особи з інвалідністю відчувають дискримінацію з з боку банків, яка заборонена законодавством України.

Враховуючи викладене, маючи на меті об’єднати зусилля, щоб покращити ситуацію у сфері протидії дискримінації осіб з інвалідністю при доступі до фінансових послуг, учасники круглого столу пропонують наступні рекомендації щодо змін у законодавстві України.

1. Внести зміни до Закону України «Про захист прав споживачів», зокрема до ст.. 11, в якій передбачити, що відмова у наданні споживчого кредиту особі з інвалідністю по причині інвалідності є дискримінацією.

2. Передбачити відповідальність у ліцензійних умовах за не створення умов доступності до банківських послуг особами з інвалідністю.

3. Ініціювати державну програму підтримки (гарантування) кредитних угод, однією із сторін якої є особа з інвалідністю.

4. Ініціювати розроблення державної програми часткової компенсації відсотків за кредитними угодами, які особи з інвалідністю укладають з метою придбання або реконструкції житла, яке відповідає їхній нозології.

5. Ініціювати державну підтримку розробки програмного забезпечення для терміналів (банкоматів) для вільного користування ними особами з вадами зору.

6. Ініцювати проведення моніторингу доступності банківських сайтів для для потреб незрячих користувачів, з подальшим приведенням їх до вимог стандартів.